Ting og bilder av gjenstander kan ofte brukes til å formidle et budskap eller en følelse. Dette er noe som hele tiden brukes i reklamer, design og av privatpersoner i boligen. Lysekroner eller for eksempel pelskåper er ting som vi automatisk forbinder med penger og velstand.
Hvis man skal innrede en butikk eller lage en reklamekampanje og ønsker å gi et inntrykk av luksus og rikdom, kan man bruke gjenstander som gir denne effekten.
Eksempler på dette er:
- Lysekroner
- Tekstiler som silke og fløyel
- Smykker med edelstener
- Visse blomster
- Et bevisst fargevalg
- Merkevarer som gir assosiasjoner til rikdom
- Pene mennesker
Eksempler på illusjon av luksus i reklamer
Troika sjokoladen har flere reklamefilmer som hinter om at å velge akkurat denne sjokoladen så er man en del av en elite. I filmsnuttene så ser man at valget på farger går i vinrødt, sort og dyp brun som skal samsvare med sjokoladens farger. En naken pen kvinne draperes i vinrød silke, mens hun filmes i et luksuriøst værelse spisende på sjokoladen. Beskjeden er kanskje at man skal unne seg litt luksus i hverdagen?
Produktmerket Piz buin som består av solbeskyttende produkter velger også å vise sine reklamer i luksuriøse omgivelser. Produktene skal beskytte mot solskader og samtidig gi en fin brunfarge. Det finnes utallige produkter på markedet og her har Piz buin valgt å gi illusjonen av luksus i reklamene. Her ser man ikke barnefamilier på stranden eller mennesker på fjellturer.
Dette varemerket velger pene slanke mennesker som ligger lettkledd henslengt på dekket av store luksuriøse båter i asurblått hav. Huden er mørk gylden og badetøyet ofte satt sammen med dyre smykker og annet tilbehør som kun de rike har tilgang til. Vil illustrasjonen av luksus få oss vanlige mennesker til å velge dette produktet over andre tilsvarende?
Lysekroner og krystall i interiøret
Det er ingen tvil om at interiør skaper stemning og følelser i rom og bygninger. Gjenstandene, fargevalget og hvordan dette settes sammen avgjør hvordan vi oppfatter og bruker rommene. Dette er noe interiørdesignere er fullstendig klar over. I dyre butikker, hoteller eller andre offentlige rom er det lite som er plassert ved en tilfeldighet.
Ved å bruke lysekroner i eksklusive butikker så føler kundene at varene er priset høyt fordi de er verdt det. Lysekroner finner man ofte også i finere hotell hvor størrelsen på selve lysekronen skal tilsvare standarden på hotellet. Et butikklokale som skal selge dyre gjenstander eller luksuriøse klesplagg bruker ofte ting som dette i interiøret:
- Lysekroner
- Mye speil, glass og detaljer av krystall
- Møbler overtrukket med tekstiler av silke og fløyel
- Friske blomster og gjerne blomster som roser eller liljer
- Stor avstand mellom produkter og lite produkter i forhold til lokalets størrelse
Klesbutikker og prøverom
Skal man selge eksklusive klesplagg så er prøverommene nesten like viktig som selve butikklokalet. Først må man gi kundene lyst til å prøve plaggene på. Når kunden har komt så langt som til prøverommet så skal omgivelsene der få personene til å føle seg bra og at følelsen av luksus henger sammen med plagget man har på kroppen.
Enkelte klesbutikker har et eget fellesrom før selve prøverommene. Disse fellesrommene har ofte noe å sitte på, store speil slik at man kan se seg selv i avstand og detaljer som lysekroner og friske blomster. Når kunden står i en kjole så skal illusjonen av velstand få kunden til å se seg selv med kjolen i dette bildet. Kanskje drømme seg bort og fantasere på steder en kan bruke akkurat dette plagget.
Lysekronen markerer også velstand i vanlige hjem
Det har vært veldig vanlig å ha to forskjellige spisesteder i de norske hjemmene. Et kjøkkenbord på kjøkkenet hvor en spiser måltidene i ukedagene, og et spisebord i stuen eller spisestuen. Spisebordet brukes ofte til spesielle tilstelninger som jul, bursdager, søndagsmiddag eller ved besøk.
Over spisebordet henger ofte en lysekrone og bordet har ofte pynt med vaser med blomster og lysestaker. Man dekker også ofte spisebordet med andre tallerkener enn de man bruker når man spiser på kjøkkenet.
Alt dette gjør at man føler at det er noe spesielt med det å spise i spisestuen under lysekronen. Dette spesielle ser man også når man skal pusse opp gjestetoalett eller trappeoppgang med særdeles høy takhøyde.
Da brukes ofte lysekroner som blikkfang. Gjestetoalettet med en liten lysekrone gir gjestene den lille følelsen av luksus. Små detaljer som et finere såpestykke og et pent håndkle gir illusjonen av at dette er et pent, kostbart og kanskje et luksuriøst gjestetoalett.
Virker illusjonene?
Så lenge man forbinder en gjenstand med luksus og gamle penger og velstand så vil nok disse detaljene virke og gi den følelsen de er ment å gi. De aller fleste har sett lysekronen som hang i det luksuriøse skipet Titanic.
Når man er på et moderne cruise og sitter i de enorme spisesalene og beskuer de store lysekronene så får de fleste assosiasjoner til velstanden lysekronene er ment å gi.